Een blik op de evolutie van de cijfers van de ingeschreven personenwagens in Limburg leert ons dat er iets minder ingeschreven wagens per 100 huishoudens zijn in 2021 dan in 2016, plus dat het aandeel van dieselwagens daalt, terwijl het aandeel van benzinewagens en hybride/elektrische wagens stijgt.
3 juni 2022
De statistiek van het aantal ingeschreven personenwagens omvat zowel de personenwagens ingeschreven op naam van particulieren als voertuigen ingeschreven op naam van een leasingmaatschappij. Bij de interpretatie van deze statistiek moet dan ook rekening worden gehouden met het feit dat voertuigen op naam van een leasingmaatschappij (o.a. bedrijfswagens) geregistreerd worden op het adres van de (hoofd)zetel van de maatschappij.
De voorbije vijf jaar - tussen 2016 en 2021 - steeg het aantal ingeschreven personenwagens in Limburg van 466.314 naar 483.171. Dat is een toename met 3,6%. In heel Vlaanderen groeide het aantal personenwagens in dezelfde periode met 4,2%.
Kijken we naar de evolutie van het aantal ingeschreven personenwagens per 100 huishoudens in de voorbije vijf jaar, dan stellen we in Limburg het volgende vast: tussen 2016 en 2018 steeg het van 131,4 naar 132,5 per 100 huishoudens, maar vervolgens daalde het van jaar tot jaar tot 130,0 in 2021. In heel Vlaanderen kent de evolutiecurve een gelijkaardig verloop, alleen komt het aantal ingeschreven personenwagens per 100 huishoudens daar in 2021 uit op 125,6, exact hetzelfde cijfer als in 2016. In Limburg blijft er dus nog steeds meer wagenbezit per 100 huishoudens dan in heel Vlaanderen.
In 2016 was in Limburg nog 64,0% van het aantal ingeschreven personenwagens een dieselwagen. Dat aandeel is in 2021 gedaald tot minder dan de helft (48,0%). In heel Vlaanderen daalde het percentage dieselwagens van 60,1% naar 43,1% in dezelfde periode.
Tegenover de sterke daling van het aandeel dieselwagens staat een sterke stijging van het aandeel benzinewagens tussen 2016 en 2021: van 34,3% naar 46,4% in Limburg en van 38,3% naar 50,3% in heel Vlaanderen. Ook het aandeel hybride/elektrische wagens klom in vijf jaar tijd spectaculair: van 0,7% naar 4,5% in Limburg - dat is meer dan een verzesvoudiging - en van 0,9% naar 5,8% in heel Vlaanderen. Het percentage voertuigen rijdend op LPG of op een andere brandstof blijft heel laag, zowel in Limburg als in Vlaanderen.