Een ogenblik geduld a.u.b.

CIJFER VAN DE WEEK // Een blik op de problematische afwezigheden in het leerplichtonderwijs

door Koen Snyers

Tussen 2015 en 2020 lag het percentage problematische afwezigheden bij leerlingen in het leerplichtonderwijs nooit zo laag als in 2020. Dat heeft te maken met de eerste lockdown tijdens de coronacrisis in 2020.

11 maart 2022

Problematische afwezigheden?

De problematische afwezigheden in het leerplichtonderwijs zijn gebaseerd op de door de scholen ingegeven afwezigheidscodes. Het gaat om afwezigheden die niet verantwoord kunnen worden of die, hoewel ze in beginsel gewettigd zijn, in vraag gesteld worden. In totaal 30 of meer halve dagen problematische afwezigheid in een schooljaar wordt daarbij als problematische drempel beschouwd.

We kijken naar deze indicatoren: hoeveel procent van de leerlingen in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs laat 30 of meer halve dagen problematische afwezigheid noteren?

Lockdown van voorjaar 2020 haalt cijfers van problematische afwezigheden naar beneden

De problematiek van problematische afwezigheden is in het basisonderwijs slechts miniem. In het basisonderwijs schommelde het percentage leerlingen met 30 of meer halve dagen problematische afwezigheid tussen 2015 en 2019 rond 0,5% à 0,6%. In 2020 was het slechts 0,4%.

In het secundair onderwijs is de problematiek sowieso groter dan in het basisonderwijs. Tussen 2015 en 2019 steeg het percentage leerlingen met 30 of meer halve dagen problematische afwezigheid in het secundair onderwijs van jaar tot jaar van 2,4% tot 3,4%. In 2020 viel het dan terug tot amper 1,8%.

De lage cijfers van de problematische afwezigheden in 2020 hebben te maken met de eerste lockdown tijdens de coronacrisis, toen de lessen in het leerplichtonderwijs een tijd lang geschorst werden, om later plaats te maken voor online lessen.

In welke gemeenten waren de problematische afwezigheden in 2020 het hoogst?

In het basisonderwijs was het percentage leerlingen met problematische afwezigheden in 2020 veel hoger dan in heel Limburg in Heusden-Zolder (1,1%), Ham (0,9%) en Peer (0,8%). Ook Beringen, Genk, Hasselt en Sint-Truiden scoorden hoger dan gemiddeld.

In het secundair onderwijs was het aandeel leerlingen met problematische afwezigheden in 2020 veruit het hoogst in Beringen (4,1%). Ook hoger dan Limburg scoorden Maasmechelen, Lummen, Lommel, Hasselt en Sint-Truiden.

Check het cijfer van de week in de databank