Een ogenblik geduld a.u.b.

Nieuw cijferdossier analyseert onderwijskansen in Limburg op basis van cijfers

door Koen Snyers

Wat kunnen cijfers ons leren over de onderwijskansen in Limburg en de Limburgse gemeenten? Een nieuw en uitgebreid cijferdossier, in het najaar van 2019 gemaakt in opdracht van gouverneur Herman Reynders, tracht een antwoord te geven op die vraag.

22 januari 2020

Niet alleen aparte indicatoren in kaart, ook samenhang tussen armoede en onderwijskansen

Het cijferdossier 'Onderwijskansen in Limburg' is niet alleen een actualisering van het rapport van 2015, het is ook een uitbreiding ervan.

De eerste drie hoofdstukken kwamen ook al aan bod in het rapport van 2015: we werpen daarin een blik op onderwijs(kansen) door te kjken naar aparte indicatoren die zicht geven op de context buiten het onderwijsveld, de situatie tijdens de onderwijsloopbaan en de situatie meteen na de onderwijsloopbaan. We kijken naar de situatie en evolutie in Limburg, vergeleken met Vlaanderen. Ook kijken we naar geografische verschillen binnen Limburg. Daarbij dalen we af tot op het gemeentelijke niveau.

Het vierde hoofdstuk is nieuw. Daarin kijken we naar de samenhang tussen armoede en onderwijskansen. Dat doen we met een synthesemaat die zes armoede-indicatoren en zes onderwijskansenindicatoren bundelt.

Limburg scoort gemiddeld maar blijft op bepaalde punten achterop hinken

Binnen de Vlaamse context scoort Limburg gemiddeld voor armoede en onderwijskansen. Toch zien we dat onze provincie achterop blijft hinken op bepaalde punten: vergeleken met Vlaanderen telt Limburg procentueel meer leerlingen in het buitengewoon onderwijs, meer leerlingen in het BSO, minder leerlingen in het ASO en meer vroegtijdige schoolverlaters. Deze elementen zorgen nog steeds voor lagere doorstromingskansen naar het hoger onderwijs voor Limburgse jongeren en effectief ook voor een lagere participatie aan dat hoger onderwijs, vooral aan academische opleidingen. 

Grotere armoede- en onderwijskansenproblematiek in vijf gemeenten

Limburg heeft minder dan voorheen een context van maatschappelijke kwetsbaarheid, maar dus wel nog enkele pijnpunten op het vlak van onderwijskansen. Binnen Limburg blijven we in een vijftal gemeenten wel een grote armoedecontext vaststellen, die bovendien ook gepaard gaat met onderwijskansen die in het gedrang komen. Genk en Maasmechelen scoren globaal, voor armoede en onderwijskansen samen, veel negatiever dan de provincie. Heusden-Zolder, Leopoldsburg en Houthalen-Helchteren scoren negatiever.

Raadpleeg het cijferdossier online

Je kan dit cijferdossier downloaden via de pagina Dossiers. Wil je kijken welke cijfers en statistieken er nog meer beschikbaar zijn over het thema onderwijs en armoede op Limburg in cijfers? Dat kan door naar de homepagina van limburg.incijfers.be te surfen en daar voor het thema onderwijs of armoede te kiezen, of op de homepagina rechtstreeks verder te klikken naar de databank.

Meer weten?

Heb je vragen bij dit cijferdossier? Heb je vragen over Limburg in cijfers? Stuur dan een e-mail naar dataenanalyse@limburg.be of neem contact op via 011 23 72 35.