Een ogenblik geduld a.u.b.

CIJFER VAN DE WEEK // Een blik op een decennium verkeersslachtoffers in Limburg

door Koen Snyers

Hoe evolueerde het totaal aantal verkeersslachtoffers, het aantal zwaargewonden en het aantal dodelijke slachtoffers op Limburgs grondgebied tijdens het voorbije decennium?

1 oktober 2020

Dalende curve in aantal zwaargewonde en dodelijke verkeersslachtoffers wat doorbroken

In de periode 2009-2019 was het totaal aantal verkeersslachtoffers op Limburgs grondgebied het hoogst in 2009 (5.619) en het laagst in 2017 (3.703). In 2018 (4.013) telden we opnieuw meer verkeersslachtoffers dan in 2017, maar in 2019 was het aantal opnieuw gedaald (3.734).
Vervolgens kijken we naar de evolutie van het aantal zwaargewonden en dodelijke slachtoffers in dezelfde periode. Het aantal zwaargewonden was het hoogst in 2009 (633), het laagst in 2018 (269), terwijl het in 2019 weer iets hoger lag (290). Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers was het hoogst in 2010 (83) en het laagst in 2017 (35), terwijl het in 2018 (59) en 2019 (58) weer hoger lag.

In welke gemeenten vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers in 2019?

Kijken we naar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per gemeente in 2019, dan springen Genk en Maaseik er in negatieve zin uit, elk met zes te betreuren doden. In Kortessem vielen er vijf doden, in Sint-Truiden, Hechtel-Eksel en Bree vier, in Pelt en Oudsbergen drie, en in Bocholt, Ham, Hasselt, Houthalen-Helchteren en Maasmechelen twee. In dertien andere gemeenten viel er één dodelijk slachtoffer en in zestien gemeenten viel er geen dodelijk verkeersslachtoffer te betreuren.

Check het cijfer van de dag in de databank